Næringslivet er klar for roboter

juni 15, 2016

OpusCapitas internasjonale Robotic Process Automation and Artificial Intelligence-undersøkelse 2016 avdekker næringslivets interesse og aksept av roboter og kunstig intelligens.

OpusCapita har gjennomført en internasjonal undersøkelse for å avdekke hva virksomheter ser av muligheter for robotprosessautomatisering (RPA) og kunstig intelligens (AI). Studien samlet svar fra 74 organisasjoner. 90 prosent av respondentene representerte europeiske virksomheter.
81 prosent av alle respondentene mener at RPA og AI vil ha betydelig innvirkning på deres virksomhet innen de neste fire årene. Halvparten av respondentene hadde allerede begynt å jobbe med RPA eller undersøkt mulighetene. Av disse virksomhetene, anslår 25 prosent at RPA og AI vil forandre selskapet fullstendig, og 20 prosent ​​anslår at det vil utgjøre en stor forskjell for hvordan selskapet opererer.
Det største automatiseringspotensialet er forventet å være innen finans, regnskap, lønn og kundeservicerutiner.
- Roboter og kunstig intelligens vil revolusjonere arbeidet vårt, og ikke bare i fabrikker, men også der hvor folk jobber med svært store mengder data. Våre egne erfaringer med RPA er veldig oppmuntrende, og vi har vært i stand til å øke både effektivitet og kvalitetsforbedring av det operative arbeidet mer enn forventet, sier markedssjef i OpusCapita, Petri Karjalainen.
Ifølge OpusCapitas undersøkelse, er de viktigste driverne for gjennomføring av robotprosessautomatisering å øke driftseffektiviteten (68 prosent), redusere kostnadene (51 prosent) og forbedre kvaliteten, og nøyaktighet (35 prosent).
Bakgrunnen for undersøkelsen
OpusCapita gjennomførte sin Robotic Process Automation and Artificial Intelligence-undersøkelse 2016 i februar-mars 2016. 74 respondenter deltok i undersøkelsen, som representerer over 65 virksomheter, hovedsakelig i Europa.
Undersøkelsen fokuserte på programvareroboter, som refererer til virtuelle brukere som etterlikner måten mennesker jobber på datamaskiner. De virtuelle brukerne utførte oppgaver slik de er lært, navigerer gjennom programmer og benytter ulike datakilder. På en annen side, er kunstig intelligens i stand til å hjelpe brukere i å ta beslutninger. Mens programvareroboter trenger å bli undervist med entydige instruksjoner, er maskinlæring data-drevet og bygger sine egne regler og algoritmer.

Se undersøkelsen her: http://pages.opuscapita.com/RPA-Survey-2016.html

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Pellervo Hämäläinen, kommunikasjonssjef

Tlf. 358 40 674 52 57358 40 674 52 57, pellervo.hamalainen@opuscapita.com

Christina Andersen, Navigator Kommunikasjon AS

Tlf. +47 932 61 399/ christina@navigator.no

Om OpusCapita

OpusCapita digitaliserer og automatiserer innkjøp, fakturahåndtering og betalinger i tillegg til kontanthåndtering og leverandørfinansiering. Med 600 millioner årlige transaksjoner hvor 200 millioner er elektroniske, besitter vi ekspertise som gjør innkjøp og betaling enklere og mer kostnadseffektivt. Du oppnår ende-til-ende synlighet, kontroll og compliance av dine utlegg og pengeflyt. I 2015 var Opus Capitas netto omsetning 257 millioner Euro og 2.000 ansatte betjente 8.000 kunder i 54 land. Opus Capita ble grunnlagt i 1984 og har hovedkontor i Espoo, Finland og er et heleiet datterselskap av Posti Group. For mer informasjon, vennligst besøk www.opuscapita.com